tirsdag 16. desember 2014

Steike gode fløtekarameller med ekte vanilje

God kveld til alle der ute i julestria!


Nå har tiden kommet for å lage julegodis og en av mine absolutte favoritter er karameller. Nå er det faktisk tredje gangen jeg lager karameller i desember, så disse forsvinner farlig fort.




For å lage egne fløtekarameller trenger du:
- 60 g meierismør
- 1 1/2 dl lys sirup
- 3 dl kremfløte
- 150 g sukker
- 1 ss vaniljeekstrakt (kan erstattes med vaniljesukker, men anbefaler å bruke ekte vanilje)

Slik gjør du:
1: Putt alle ingrediensene i en stor kjele (gjerne med nonstick belegg)- Jo større kjele du bruker, desto kortere tid trenger karamellene å koke for å bli ferdig.
2: Kok opp under stadig omrøring. Når massen fosskoker, skru ned varmen litt.

På min gamle oppskrift står det at man skal koke massen i 1 time, men min erfaring sier at det ikke stemmer. Koketiden avhenger av størrelsen på kjelen, om du lager enkel eller flere porsjoner samtidig og hvor høy varme du koker på.

Så da kommer det store spørsmålet: Når er karamellene ferdige?
Når massen begynner å få tykkere konsistens og lys brun farge, er du klar til å ta den første

"dråpetesten":
- Fyll et vannglass med kaldt vann
- Hell noen dråper av den varme karamellmassen opp i vannet
- Prøv å forme karamelldråpene til en kule med fingrene- denne kula forteller deg hvordan massen blir når den blir avkjølt.
Ut i fra denne metoden kan du tilpasse karamellene til akkurat den hardheten du ønsker! Skikkelig smart :-)



Når du hlar bestemt deg for at karamellene er ferdige, er det flere måter man kan forme/oppbevare dem på. Denne gangen har jeg helt hele massen over i en bakepapirkledd ildfast form. Etter massen har blitt helt kald, skjærte jeg passelig store ruter med en skarp kniv. Noen ganger pakker jeg karamellene inn i cellofan, men denne gangen fikk hver karamell et gullpapir rundt seg.


Et annet alternativ, som er mindre tidkrevende er å bruke små muffinsformer/konfektformer. Da heller du den varme karamellmassen over i et litermål/liten mugge og fyller en og en form.

Nå har jeg ikke tenkt å lage flere porsjoner med karameller før jul, så derfor har jeg gjemt dem hehe!

Marlene



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar