lørdag 27. september 2014

Amerikanske sugar cookies- pyntet som smileys

Hei alle sammen!

I dag har jeg hatt bakedag med jentene mine. De elsker å se på "Nerdy Nummies" på Youtube- et kokkeprogram som egner seg for barn. Denne gangen ville de lage smileys-cookies.

Jeg lette litt rundt på amerikanske bakesider for å finne en oppskrift jeg ville bruke. Jeg er kjempefornøyd med resultatet! Kjeksene smaker akkurat som de små pakkene med kjeks fra Starbucks!

Det har blitt populært med pyntede cookies til forskjellige anledninger- her er våre emoji-cookies :-)



Siden oppskriften var så god, har jeg lyst til å dele den med dere. Enhetene var oppgitt i cups slik de bruker i USA (1 cup = ca 2 dl)- Jeg har "oversatt" enhetene slik at det skal bli enklere for deg :-)

Ingredienser til ca 40 cookies:

-225g usaltet smør
-2 dl sukker
-Frø fra 1 vaniljestang
-1 egg
-2 ts bakepulver
-6 dl hvetemel

Fremgangsmåte:
Romtemperet smør og sukker røres hvitt. Tilsett egg og vaniljestang. Bland bakepulver og hvetemel og tilsett litt og litt. Ta deigen ut av bakebollen og kna litt hvetemel inn i deigen slik at den slipper hendene dine. Pakk den inn i plast og sett den i kjøleskapet i 30 min-1 time.

Forvarm ovnen til 185 grader. Kjevle ut deigen 1 cm tykk og trykk ut de formene du ønsker f eks pepperkakeformer. Har du ingen former, kan du godt bruke et vannglass. Stek i 6-8 min inntil du ser at cookisene såvidt begynner å bli lysebrune i kantene. La kjeksene bli helt kalde før du pynter de eller legger de i boks.

Sugar cookies er kjempegode akkurat slik de er:



Barna ville selvfølgelig å pynte de!






Her er oppskrift på royal icing (RI):

2 eggehviter
500g melis
1 ts eddik/ litt sitron
Gelefarger etter eget ønske.

Slik får du en glatt overflate med glasur:
Fyll RI i en sprøytepose eller vanlig brødpose. Klipp et lite hull. Sprøyt først en kant rundt kjeksen. La det tørke litt før du sprøyter resten av kjeksen, jevn ut med en skje for å glatte over.


Håper dette kan værre en liten inspirasjon til en hyggelig bakestund med barna :-)

Marlene

1 kommentar: