søndag 6. april 2014

Baby i fondant/marsipan tutorial

Jeg fikk en del fondant til overs etter bakingen, så da tenkte jeg å vise dere hvordan man lager en baby i fondant (blir helt lik fremgangsmåte med marsipan). Denne krever litt utstyr men er ikke vanskelig å lage hvis du bare har det som trengs:


Først trenger jeg hudfarget fondant ( jeg har brukt Americolor sin ivory her). I tillegg har jeg laget litt hvit og rosa.

Smør babyformen (babymold fra Wilton) med Crisco (dette er amerikansk "shortening" som jeg bruker for at ikke fondanten skal sette seg fast i former, bordet, kjevla osv). Det går også an å bruke formfett, maisena, melis eller hvetemel, men etter jeg fant Crisco er det slutt på alt annet.

Den hudfargede fondanten ruller jeg til en avlang ball (golfballstrørrelse) og passer på at den er glatt og uten sprekker:



Etterpå trykker jeg den ned i babyformen- passer på at jeg trykker slik at det ikke blir luftlommer inni formen. Så bruker jeg en vanlig bordkniv til å skjære av overflødig fondant .



For at det skal være lett å få babyen hel ut av formen, uten fingermerker, legger jeg den i fryseren i ca 20 min. Etterpå er det lett å trykke den ut av formen.



Jeg syntes at babyen ser mer naturtro ut med litt farge på håret. Derfor pensler jeg litt brun gelefarge blandet med vann der håret er.

Babyen kan brukes slik som den er nå, men jeg velger å kle på den litt. Jeg har lyst til å lage lue og bleie. Litt hvit fondant kjevles ut og jeg skærer en liten trekant som skal brukes til bleie. Jeg trenger også en liten sirkel (ca 2cm i diameter) som er skjært av litt på den ene siden. Til slutt trenger jeg et lite bånd som jeg preger små striper i og en liten kule til dusk på lua.



Av et rektangel lager jeg et babyteppe som jeg preger med mønsterkjevle. For å pynte litt mer lager jeg fire sløyfer med en liten mold.

Det ferdige resultatet ser slik ut:








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar