søndag 13. juli 2014

Vannmelonkake

God søndag alle sammen!

Håper at dere koser dere i varmen. I dag har jeg lyst til å vise dere hvordan man lager en deilig og frisk vannmelonkake.



Kaken ser fantastisk ut og er så enkel å lage. I disse sommertider er det godt med "lette" kaker og denne passer perfekt til et hvert sommerselskap.

Det første du gjør er å finne en passe stor vannmelon.

Jeg har skjært av skallet og formet melonen som en kakebunn. Det er viktig å tørke av melonen med kjøkkenpapir, slik at den er tørr på utsiden der kremen skal være.




Når det gjelder valg av krem ser jeg at mange bruker vanlig fløtekrem og det vet jeg at funker fint. Jeg hadde lyst til å prøve noe nytt, så jeg har valgt å bruke italiensk marengs til min kake. Jeg elsker kombinasjonen mellom den søte marengsen og de friske bærene og melonen.

Oppskrift på italiensk marengs:

Ingredienser:
- 300 g sukker
- 150 g eggehvite (ca 5-6 egg)
- 75 g vann

Fremgangsmåte:

Start med å skille eggehvitene fra plommen og ha de over i kjøkkenmaskinen. Pass på at det ikke kommer noe plomme sammen med eggehvitene, for da får du ikke marengsen stiv. Det er også virktig at det ikke er noe fett i miksebollen, så et tips er å gni den med litt eddik eller sitron på et papir for å få bort evt fett. Da er det mye lettere å få et godt resultat.

Vei opp sukker og vann og hell det i en kasserolle. Ikke rør i kjelen. Varm opp på høy varme til 121 grader, bruk et termometer. Det er viktig at temperaturen ikke blir for høy- da kan sukkeret krystallisere seg og du får "klumper" i marengsen.

Når sukkerlaken er ca 100 grader, kan du begynne å piske eggehvitene.

Hell så den varme sukkerlaken i en tynn stråle mens du pisker eggehvitene på ganske høy hastighet. Det er viktig at strålen ikke treffer vispen, da dette også medfører sukkerkrystaller i marengsen.

Pisk i 10 minutter på full hastighet (eller til miksebollen ikke kjennes varm ut lenger).

Nå har du en fluffy, silkemyk marengs ;-)



Min erfaring er at kremen holder seg fin på vannmelonen i et par timer før den begynner å sige, så anbefaler deg å pynte kaka kort tid før servering.


Jeg brukte sprøytepose med en Wilton B1 tipp for å lage pent mønster på kaka. 



Etterpå har jeg pyntet raust med bær.




Se så fristende den ser ut når man har skjært et stykke!




Håper dette ga litt inspirasjon til å prøve å lage en vannmelonkake selv :-)

Marlene

1 kommentar: