tirsdag 29. juli 2014

En fantastisk bakeprosess i stor skala.

God kveld alle sammen!

Nå er jeg hjemme en liten tur mellom "slagene" og rekker så vidt å legge inn et blogginnlegg :-) Forrige uke var jentene mine og jeg på gårdsferie på Onkels Gård på Gjøvik.





Denne gangen vil jeg vise frem en helt spesiell kake. Det er ikke nok å vise frem et par bilder siden det handler som en helt spesiell bakeprosess der mange var involvert. Og mottager var en ildsjel som mange setter pris på.

En av de første dagene vi var på gården kom jeg og en av de voksne som jobber frivillig der i snakk om at jeg baker designkaker. Da spurte hun meg om det hadde vært mulig at jeg kunne lage en kake til Hege som driver gården sammen med mannen sin Geir. Ideene begynte å spinne i hodet mitt, men også det faktum at jeg var langt borte fra kjøkkenet mitt. Hmm ingen utstyr og et "Grandiosakjøkken" ute i låven som måtte benyttes for å kunne holde bakingen hemmelig? En hel haug med nyskjerrige leirbarn?

Hvorfor ikke?

For at dette skulle bli riktig mente jeg at det var viktig at barna også fikk bidra med kaka. Derfor bestemte jeg meg for at jeg skulle lage kakebunnene (3 langpanner!) mammen med Natalia og venninnen hennes, for deretter å smøre opp og montere kaka selv. Jeg endte opp med å lage en barnevennlig sjokoladekake med melkesjokoladesmørkrem. Kaka ble 90 cm lang og 45 cm bred!
Ideen var at kaka skulle være en miniatyrversjon av Onkels gård.

Jeg laget byningene på kaka og de to skiltene selv. Bygningene er modellert av cereal treats (Rice Crispies, Marsmallows og Melange), smurt opp med vaniljesmørkrem og trukket med MMF (marsmallowfondant).




På ettermiddagen var kaka klar til at leirbarna kunne bidra etter tur. Barna lagde dyr og gjenstander som de forbinder med gården og satt de på kaka selv. Til og med lille Lone på 3 år lagde møkkahaugen som fikk plass bak låven ;-)









Med så mange barn i alle aldre, kunne man nok forventet litt uro, men jeg kan si med hånden på hjertet at alle som en var engasjert i å hjelpe til og syntes dette var kjempegøy. Det var nok en kombinasjon av hvem kaka var til, at det var hemmelig og selvfølgelig at det er morsomt å modellere og bake :-) Vi holdt på helt til klokka var over 23 og ingen hadde lyst til å legge seg. Her er resultatet:




Jeg syntes at det er fantastisk, med så mange involvert, at vi klarte å holde kaka hemmelig!

Etter to dager med baking og pynting, ble kaka avduket for Hege. Jeg må jo vise dere et bilde av ansiktsuttrykket hennes da hun så kaka:




Dette er helt klart den mest spesielle kakebakeopplevelsen min til nå :-)

Ønsker dere alle en fortsatt strålende sommer!







4 kommentarer:

  1. Så artig et prosjekt og et flott resultat. Skjønner barna koste seg som fikk være med.
    Britt Helen :-)

    SvarSlett
  2. Du e bare heilt rå Marlene!!

    SvarSlett
  3. Alle barna storkoste seg. Tusen takk for alt <3 hadde en flott uke med deg som gjest :D

    SvarSlett
  4. Dette var jo bare helt fantastisk💕💕

    SvarSlett