søndag 11. mai 2014

En helt vanlig bakehelg ;-) - scones, fotballsko og baking med barn.

God ettermiddag alle sammen!

Denne helgen har det blitt en del baking- og jeg har dokumentert litt med bilder.

Lørdag morgen hadde jentene lyst på noe godt til frokost, så da lagde vi scones. Jeg surfet litt på nettet for å finne en god oppskrift og endte med å teste ut to forskjellige- en fin og en grov der den største forskjellen var fremgangsmåten. Tradisjonelle engelske scones lages ved å smuldre smøret i de tørre ingrediensene og inneholder egg- jeg lagde en batch med en slik oppskrift. Den andre fremgangsmåten var mye enklere, der skulle smøret smeltes og det var ikke egg i oppskriften. Mitt lille formiddagsprosjekt endte med at både de fine og de grove fikk samme konsistens og at vi ikke kjente forskjell på om smøret var smeltet eller smuldret inn eller merket om de inneholdt egg eller ikke.




Neste prosjekt var å lage fortballsko i marsipan. En god venninne av meg skulle lage to konfirmasjonskaker til gutt og hadde spurt om jeg kunne hjelpe henne. Dette var første gangen jeg har laget forballsko, men jeg elsker kreative utfordringer. Jeg fant en mal på cakecentral.com, som jeg valgte å bruke. Jeg tok litt bilder underveis, så dere kan få en pekepinn på hvordan jeg har gått frem:

 Utklippet mal

De forskjellige delene er skjært ut 

Ferdige såler. 

Resten av skoen, ferdig preget og pyntet. 

 Her er de ferdige skoene.


Senere tok jeg med meg fotballskoene og et sukkerbrød som jeg hadde laget ferdig bort til venninnen min og vi bakte, pyntet og skravlet til kl 01.30. 

Her er de to kakene som vi laget sammen,









Skulle tro at jeg var ferdig med bakingen for denne helga, men neida. I formiddag hadde Natalia to andre 11-åringer på besøk som spurte så pent om vi kunne bake sammen. Klarte ikke å si nei til dem der de sto på kjøkkenet mens regnet pisket utenfor vinduet.

Dermed ble det et sukkerbrød fylt med vaniljekrem og jordbær trukket med MMF- de var mest interessert i pyntingen hehe.

Fornøyde ble de også med resultatet. Her er kaka- med litt hjelp fra meg da.



Ønsker deg en forsatt fin søndagskveld!

Marlene

1 kommentar: